in en rond Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mart Donselaar - WaarBenJij.nu in en rond Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mart Donselaar - WaarBenJij.nu

in en rond Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Mart

13 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Na twee mooie tochten naar het binnenland met prima bezoekjes aan mensen en plekken die we graag wilden zien, nu even rustiger aan bij het huis en de stad.
Een fietstocht via Leonsberg met het pontje naar fort 'Nieuw Amsterdam'. Daar alles rondom de slavernij bekeken. Daarna via de andere kant van de Suriname rivier weer terug naar de stad. Moeders deed het nog prima op de fiets.
Ook een middag naar de Peperpot plantage, wat meer eem wandeling door het bos bleek.
Natuurlijk ook shoppen in de stad, op de markt. Hangmatten en pangiestoffen kopen en een lekkere ijskoffie bij Spanhoek.
Veel blanken (nederlanders) zitten graag bij 't Vat of bij Zus en Zo, met elkaar, maar wij hebben daar niks mee. Nemen liever een goede Telo bakeljauw aan de waterkant voor €2,20.
Er is veel in de stad veranderd de laatste 50 jaar, volgens mijn moeder. Vroeger waren er géén kledingwinkels. Je kon alleen stoffen kopen. Er waren veel naaisters of je moest zelf achter de machine.
Als je een hele mooie stof had gezien en heel rijk was, kocht je de hele rol opdat geen een andere vrouw ook een jurk had van die stof.
Nu stikt het van de (goedkope) kledingzaken, allen in handen van Chinezen. Zij hebben ook alle 10 tallen supermarkten in bezit. Volgens Pieter, een nederlander die al 45 jaar hier woont(met Shiela) waar we gezellig gingen eten zijn al die zaken witwaspraktijken.
Goed uiteindelijk ook nog aan dag met Harrie, een Indiaan die ook bij mijn ouders werkte een dagje naar zijn oorspronkelijke indianen dorp Redi doti geweest, en op Joden savanne.
De weg erheen ging over de Surinamerivier met een brug. Deze brug was alleen 7 jaar geleden door een dronken bootsman stuk gevaren.
Het zou Suriname niet zijn..... die brug ligt daar nu al 7 jaar weg te rotten en de auto's moeten met een wankel pontje over. Er zal een nieuwe brug komen, ergens verderop, ooit.
De dorpen waren klein, en er was niet veel leven vonden wij. Duidelijk anders dan de dorpen verder in het binnenland van de Marrons.
Het is hier een moksi van volken en culturen, die deels door elkaar deels naast elkaar leven.
Bij de nieuwste Bollywood film waar we heen gingen in een moderne shopping Mall, zaten alleen hindoestanen in de zaal met ons mee te genieten.
Het was fijn deze reis met mijn moeder en dochter Katja te maken, en ik kom hier vast nog wel weer terug.

• 16 April 2014 - 20:27

Leida:

Wat ik zo grappig vind Mart, is dat die luchten er zo Hollands uitzien.
    Wat een prachtige persoonlijke reis is dit